تعداد بازدید:
۱۴۰۱-۰۲-۰۶

فرآیندسازی چیست؟

فرآیند سازی

به طور خلاصه و ساده به مجموعه ای از کارها که برای رسیدن به هدف مشخصی انجام میشوند. فرآیندسازی گفته میشود.
اما چگونه فرآیندسازی به یک کسب و کار کمک میکند؟ (کمی فکر کنید🤔)
برای جواب این سوال به کمک شما نیاز دارم. برای کمک به من با مطالعه متن کمی در ذهنتان تصویر سازی انجام دهید. و بیشتر فکر کنید.
اگر کمی دقت کنیم. متوجه میشویم. روزانه بخش هایی از فعالیت کسب و کارمان تکراریست. و هر روز در حال انجام یک کار یا بهتر بگویم یک فرآیند هستیم. به عنوان مثال روزانه در حال صحبت کردن با مشتریان مختلف و تکرار دیالوگ هایی برای متقاعد سازی هستیم.
یا هر روز در حال تولید یک محصول هستیم. یا روزانه با افراد مختلف تماس میگیریم تا محصولاتمان را بفروش برسانیم.

با توجه به نکات بالا ، متوجه تکراری بودن روزانه فعالیت هایی در کسب و کارمان میشویم. که هرچقدر این فعالیت های تکراری را هر روز عمیق تر و قوی تر انجام بدهیم. به ازای آن کسب و کارمان رشد خواهد کرد.

به عنوان مثال ما شروع به بازاریابی و مشتری مورد نظر را قانع میکنیم تا خرید خود را از مجموعه ما انجام دهد. سپس محصول مورد نظر را که توسط یک فرآیندی در کارخانه تولید شده است را به مشتری تحویل میدهیم. و به هدف فروش خود میرسیم.
حالا اگر کمی بررسی کنیم. متوجه میشویم به کمک چند فرآیند ساده و همیشگی به هدف نهایی خود یعنی فروش رسیده ایم.

تا این بخش از مقاله فرآیندسازی متوجه شدیم که تمام کارها دارای یک فرآیند میباشند. و هرچقدر این فرآیندها دقیق تر و عمیق تر باشند. هدف مورد نظر به نحو احسنت و در زمان کوتاه تری انجام میگیرد. اگر تمام جملات بالا رو در بیانی ساده بگم. یعنی فروختن یک محصول با کیفیت در کمترین زمان ممکن
یک مدیر در مجموعه خود موظف به پیش بردن و توسعه کسب و کار خویش می باشد. و باید از مجموعه خود بیشترین بهره وری ممکن را بگیرد. یکی از راه حل های پیش روی مدیر و ابزارهای قابل استفاده توسط ایشان ، استفاده از فرآیندسازی در سازمان میباشد.
مدیر باید تمام مراحل و فرآیندهای موجود کسب و کارش را به صورت کتبی مکتوب کند. و به سمت مدیریت فرآیند پیش برود.
مدیر باید به صورت هفتگی فرآیندسازی های خود را در معرض ارزیابی قرار بدهد. و هر هفته فرآیند خود را طبق دستاوردها و تجاربش به روز کند. و این اتفاق به معنای به روز بودن مداوم کسب و کار خواهد بود.

به جرات میتوان گفت که کسب و کارها در هیچ یک از زمان های گذشته تا به حال به رضایت مندی مشتریانشان اهمیت نداده اند. و این اهمیت باعث سخت شدن کار یک مدیر میشود.
مشتریان شما نباید در هنگام ارتباط داشتن با بخش های مختلف شرکت شما دچار سردرگمی و اعصاب خوردی بشوند. باید با یک فرآیند سازی کوتاه ، راحت و سریع به مقصود خود برسند. و رضایتمندیشان را با اختیار خودشان به گوش شما برسانند.

کسب و کارهای زیادی رو دیدیم که با سرمایه های کلان وارد بازار شده اند. اما نسبت به تبلیغات و سرمایه زیاد بازدهی مورد انتظار خود را نگرفته اند. و فقط تبدیل به درس عبرتی برای کسب و کارهای دیگر یا برای مدتی رو به افول رفتند. و دوباره کسب و کار خود را احیا کردند. و با قدرت به میدان رقابت خود بازگشتند. در عصر حاضر آگاهی از مدیریت و تکنولوژی فرآیندهای کسب و کار برای مدیران و استارت آپ ها دیگر یک امتیاز محسوب نمیشود. و در واقع یک ضرورت به حساب میاید.

در عصر کنونی مدیریت فرآیند و فرآیندسازی در یک کسب و کار شبیه به اسکلت و ستون برای یک ساختمان می باشد.

دیدگاه شما


    مشاوره