خانه » کسب و کار » توسعه کسب و کار » هوشمند سازی کسب و کار و مدیریت کسب و کار

تعداد بازدید:
۱۴۰۱-۰۱-۳۱

هوشمند سازی کسب و کار و مدیریت کسب و کار

هوشمند سازی کسب و کار

هوشمند سازی کسب و کار فراز و نشیب هایی دارد که به آن ها خواهیم پرداخت.

در عرصه راه اندازی یک کسب و کار ، فراز و نشیب های متنوعی وجود دارد. از قبیل : تیم سازی ، نحوه مدیریت کارمندان ، بهره وری بالا از کارمندان ، بازاریابی ، مدیریت زمان و… معمولا در اکثر کسب و کارها به دلیل اینکه به کسب و کار لطمه ای وارد نشود. مدیر در همه ی بخش ها فعالیت میکند .

و زمان زیادی را صرفه درست کار کردن مجموعه خود میکند. اما در اصل مدیر باید در رده های بالاتری به دنبال ارتقا کسب و کار خود و به دنبال تعامل با مجموعه های بزرگ باشد.
اما راه حل این مشکل که تقریبا بزرگترین مشکل یک کسب و کار به شمار می آید چیست؟
در پاسخ به این سوال فقط میتوان یک کلمه گفت: “سیستم سازی”
میتوان به جرئت گفت: راه حل اکثر مشکلات بیان شده در خود کسب و کار می باشد. اما برای بدست آوردن این راه حل ها نیاز به جمع آوری اطلاعات در کسب و کار میباشد.

اگر شما جواب سوالات زیر را نمیدانید. پس سریعا برای هوشمند سازی کسب و کارتان اقدام کنید. و فرآیند مجموعه خود را تغییر دهید.

  1. آیا میتوانید به طور دقیق سال های مالی مجموعه خودتان را باهم مقایسه کنید؟
  2. آیا میتوانید به طور دقیق و به ترتیب مشریانی که بیشترین سود را به شما داده اند. برای خود لیست کنید؟
  3. آیا میتوانید به ترتیب فعالترین کارمندان خود را به ما بگویید؟
  4. آیا مشتریان به راحتی میتوانند. درخواست هایشان را به شما  بگویند؟
  5. آیا شما به راحتی پاسخ گوی درخواست های مشتریانتان هستید؟ و مشکلاتی از قبیل گم شدن درخواست ، کاهلی در انجام خواسته و… ندارید؟

و هزاران سوال دیگر که برای بدست آوردن پاسخ هایشان ، یا باید ساعت ها پرونده های مختلف را بررسی کنید. و یا هیچ وقت به پاسخ دقیق این جواب ها نخواهید رسید.

پس اگر پاسخ دقیقی برای سوال های مطرح شده ندارید. سریعا برای هوشمند سازی کسب و کارتان اقدام کنید.

هوشمند سازی کسب و کار

مراحل هوشمند سازی کسب و کار

برای تبدیل کردن یک کسب و کار سنتی به یک کسب و کار هوشمند ، مراحلی وجود دارد. به طور کلی میتوانیم این مراحل را به 3 بخش تقسیم کنیم. از قبیل:

1- فرآیندسازی کسب و کار

به طور خلاصه و ساده به مجموعه ای از کارها که برای رسیدن به هدف مشخصی انجام میشوند. فرآیندسازی گفته میشود. به عنوان مثال برای کسب یک مجوز ، ابتدا باید به سازمان مربوطه مراجعه کنید. و مراحل مختلفی را طی کنید. تا بتوانید مجوز خود را دریافت کنید. در واقع شما برای کسب آن مجوز یک فرآیندی را پشت سر گذاشته اید.

2- سیستم سازی کسب و کار

به تمام کار ها و فعالیت هایی که به خودکار سازی مجموعه کمک میکند. سیستم سازی گفته میشود. سیستم سازی به مدیران کمک میکند که زمان کمتری برای درست کار کردن مجموعه خود بگذارند. سیستم سازی شامل افراد ، ابزار و اسناد میباشد. به عنوان مثال: استفاده از نرم افزار مالی ، نرم افزار انبار داری و…

3- هوشمند سازی کسب و کار

به تمام فعالیت ها و گزارش هایی که باعث میشود مدیر در بخش های مختلف مجموعه بهترین تصمیم خود را بگیرد. و بتواند بهره وری مجموعه خود را بالا ببرد. و جلوی ضرر احتمالی را بگیرد. و یا سودهای پنهان و گمشده مجموعه خود را پیدا کند. و هزاران مورد دیگر که به شما در مدیریت مجموعه تان کمک بزرگی خواهد کرد را هوشمند سازی کسب و کار میتوان گفت.

در این بخش اطلاعات جمع آوری شده مجموعه تان به شما پیشنهاد خواهد داد. تا شما در بخش های مختلف چه تصمیمی را بگیرید.

ما به سادگی مراحل تبدیل شدن به یک کسب و کار هوشمند را بیان کردیم. اما تبدیل شدن به یک کسب و کار هوشمند فراز و نشیب هایی برای مجموعه ها در پی خواهد داشت. و به دلیل زمان بر بودن و سخت بودن تغییر رویه فرآیند سنتی به دیجیتال ، کسب و کارها از این کار دست میکشند. و با شیوه قدیمی خود پیش می روند.

و به قول قدیمی ها عطایش را به لقایش میبخشند.

اما علت دشوار بودن این مسیر چیست؟ خودتان چند دقیقه ای فکر کنید. و بعد پاسخ را بخوانید.

قبل از پاسخ به این سوال ، یک موردی را بیان کنم.

یک باغبان زمانی که نهالی را میکارد. تا زمانی که این نهال کوچک است میتواند مسیر رشد این نهال را درست کند. یا میتواند نهال را از آن مکان به مکان دیگری انتقال دهد. اما زمانی که این نهال تبدیل به یک درخت تنومند شود. تغییر مسیر دادن یا جا به جا کردن این درخت بسیار دشوار و در بعضی موارد نشدنیست.

در تبدیل یک کسب و کار سنتی به یک کسب و کار هوشمند ، دشواری هایی وجود خواهد داشت. اما به هیچ عنوان ، نشدنی نخواهد بود. و علت دشواری این مسیر تغییر عادات چند ساله آن مجموعه خواهد بود.

زمانی که شما و مجموعه ارزشمندتان چند سال به سبک خودتان کارتان را پیش بردید. فرآیندسازی و نظم دادن به مجموعه و تغییر عادات و فرآیندها برای فعالین در مجموعه سخت خواهد بود. اما با کمک گرفتن از زمان میتوان به طور گام به گام و آرام آرام رفتار سازمانی مجموعه را تغییر داد. و جمع آوری اطلاعات مجموعه را شروع کرد.

پس ترس و دلهره به دلتان راه ندهید. و تغییر فرآیند کسب وکارتان را با قدرت شروع کنید. شاید به فکر هزینه های اولیه و هزینه های تغییرات مورد نیازتان باشید. اما باید بدانید ، شاید انجام این کار در ابتدا برای شما هزینه زا و کمی سخت باشد. اما با این هزینه ها میتوانید کسب و کارتان را چندین سال به جلو بیندازید. و جلوی ضرر های احتمالی آینده و حتی بر شکستگی را بگیرید.

پس تردیدتان را کنار بگذارید. و سریعا شروع به هوشمند سازی کسب و کار خود کنید. چون یکی از با ارزشترین منابع کسب و کار شما ، اطلاعاتی میباشد که در مجموعه تان در حال گردش میباشد. از قبیل:

  1. اطلاعات مالی و حسابداری
  2. درخواست های مشتریانتان
  3. انتقادات و پیشنهادات
  4. اطلاعات مراجعین
  5. اطلاعات مشتریانی که از شما خرید انجام داده اند
  6. و …
هوشمند سازی کسب و کار و مدیریت آن

و هزاران اطلاعات دیگر که شاید حتی به فکر ثبت آن ها نرسیده اید. اما ممکن است به شما سود زیادی بدهند.

“با ارزشترین منبع دنیا دیگر نفت نیست. Data (اطلاعات) میباشد.”

نکته مهم: اگر هنوز هم برای هوشمند سازی کسب وکار خود تردید دارید. و سوالاتی در ذهن خود دارید. سوالات خود را برای ما کامنت کنید. تا به سرعت تیم ما پاسخ گوی سوالات و دغدغه های شما باشند. و اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر دارید. از بخش تماس با ما درخواست خود را برای ما ثبت کنید. تا تیم وب لیمنر با شما تماس بگیرد.

نتیجه گیری: اگر به دنبال رشد چند برابری و آینده نگری در کسب و کارتان هستید. باید شروع به یک تغییر زیر ساختی در مجموعه خودتان بکنید. و مجموعه خودتان را هوشمند کنید. تا کسب و کارتان را به شخصی تبدیل کنید تا مجموعه تان با شما صحبت کند. و نیاز های خود را به شما بگوید.

دیدگاه شما


مشاوره