خانه » دسته‌بندی نشده » دانش چیست ؟ سنگ بنای کسب و کار

تعداد بازدید:
۱۴۰۱-۰۴-۰۶

دانش چیست ؟ سنگ بنای کسب و کار

دانش چیست ؟ ، قبل از توضیحات مربوط به این موضوع ، باید چند نکته مهم رو خدمتتون بیان کنم ، تا اهمیت بالای این موضوع رو تا حدودی درک کنید.
کمی دقت کنیم متوجه میشویم که اکثر وسایلی که ساخته دست بشر می باشند ، به نوعی الگوبرداری شده از یک شی موجود در طبیعت می باشد ، یعنی اختراعات بشر نمونه برداری از چیزی در طبیعت می باشد.

اکنون با بررسی های مختلف به دنبال سنگ بنای کسب و کار می باشیم ، اما ابتدا باید بدانیم که از چه چیزی الگو برداری کنیم ، و به دنبال چه چیزی هستیم.
با توجه به این که کار آفرینی و بنیان گذاری یک کسب و کار داستان پر فراز و نشیبی را به همراه خود خواهد داشت. ما کسب و کار رو به جهان تشبیه کردیم ، و به نکاتی رسیدیم. با بررسی های مختلف از نوع آفرینش جهان به این موضوع مهم و جالب رسیدیم که تقریبا تمام سازه های طبیعی و مصنوعی در دل خود الگو و دانشی را به همراه دارند.

به عنوان مثال رشد یک گیاه یا یک درخت دارای یک الگو و فرآیندی می باشد. یک گیاه برای رشد مناسب  نیاز به خاک ، آب و نور مناسب دارد ، اگر این موارد به میزان لازم و مناسب برای یک گیاه تامین شود. گیاه رشد مناسبی خواهد داشت.
ما طبق تجارب و اطلاعاتی که پیشینیان به ما انتقال دادند. متوجه بعضی ازاین الگو ها و فرایند ها شده ایم. که در مجموع میتوانیم بگوییم. متوجه دانشی شده ایم. به عنوان مثال: متوجه دانش رشد گیاه شده ایم و این دانش را به خاطر خود سپرده ایم.

دانش یک چیز خیلی عجیب و غریب نیست. دانش شامل تمام اطلاعات و یا تجاربیست که ما در ذهنمان داریم. اما اطلاعات ذهن ما نسبت به اطلاعات موجود در جهان خیلی کم است. و بدون شک خیلی از مسائل موجود در جهان را درک نخواهیم کرد. تا زمانی که اطلاعات جدید و دانش های جدید بدست بیاوریم.

اما ابتدا باید بدانیم معنی و مراحل رسیدن به دانش چیست؟

تا درک بهتری نسبت به این مسئله پیدا کنیم. تا بتوانیم با عمیق تر شدن بر روی این موضوع ، مسائل و چالش های موجود در کسب و کار یا زندگی را حل کنیم. با دانستن این موضوع و اهمیت دادن به اطلاعات مختلف ، به راحتی میتوانی خیلی از مشکلات و چالش های خود را حل کنیم.

تا این بخش از مقاله فکر میکنم متوجه این سوال شده اید. که سنگ بنای جهان یا سنگ بنای یک کسب و کار همان دانش است. اما بدست آوردن این دانش به چه شکل می باشد؟   پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد ، مجموعه وبلیمنر به شما آموزش خواهد داد که چگونه این گنجینه رو وارد کسب و کارتون و از آن به خوبی استفاده کنید.

دانش چیست ؟

در مورد دانش یک تعریف ثابتی که مورد تایید تمام دانشمندان باشد نیست و ممکن هست هر دانشمند یا صاحب نظری این موضوع را به تعبیر خود بیان کند به عنوان مثال ممکن است نظر یک کارشناس انفورماتیک با یک دانشمند علوم شناختی تفاوت داشته باشد ، مجموعه وبلیمنر بعد از تحقیقات و بررسی های لازم تقریبا به یک تعریف مشترک و ثابتی که بین اکثر صاحب نظران مشترک است رسید و آن این تعریف است.

دانش عبارت است از نمایش نمادین بخش هایی از دنیای واقعی؛ به بیانی دیگر دانش نوعی شناخت است که از مجموعه ای از اطلاعات و بر اساس یک مجموعه از قواعد مشخص به دست می آید با توجه به این تعریف یک بخش از دانش به مثابه اطلاعات بخشی از دنیای واقعی می باشد. (لطفا این بخش رو چند بار مطالعه کنید تا مطلب جا بیفتد)

مراحل رسیدن به دانش چیست ؟

به طور کلی میتوان مراحل رسیدن به دانش را به سه مرحله تقسیم کرد.

  1. داده
  2. اطلاعات
  3. دانش
  4. خرد
هرم دانش (DIKW)
هرم دانش (Data , Information , knowledge and wisdom)

داده (Data) چیست ؟

کلمه data ریشه لاتین دارد و در اصل از کلمه ای در لاتین به معنای “دادن” مشتق می شود و مفرد آن datum است و متون مختلف معمولا به صورت جمع به کار می رود ، داده هم مانند دانش تعاریف مختلفی دارد که بعضی از این تعاریف را برای شما بازگو می کنم.

  1. داده عبارتست از هر مجموعه ای از بوده ها
  2. بوده های خام که معنای کمی دارند.
  3. عبارتست از کلمه و یا عدد که معنایی دارد.
  4. که به طور کلی میتوانیم اینگونه بگوییم به مجموعه‌ای از علائم ، کاراکترها ، ارقام و … گفته می‌شود که پس از تفسیر شدن، معنای مشخصی پیدا می‌کند. داده‌ها می‌توانند قالب‌های مختلفی از قبیل عددی، متنی و … داشته باشند.

اطلاع یا اطلاعات (Information) چیست ؟

اطلاع ( در لاتین: Information ) را آگاهی ، دانسته یا خبر میگویند. این مفهوم با توجه به زمینه کاری هرکس میتواند متفاوت باشد ، با تحلیل و پردازش داده ها (Data) و رسیدن به یک معنا و مفهومی میتوانیم بگوییم وارد مرحله اطلاعات شده ایم. به زبان ساده میتوانیم بگوییم که در اصل با تحلیل مجموعه ای از داده هایی که به صورت منطقی با یکدیگر در ارتباط هستند به مرحله اطلاعات خواهیم رسید.

با توجه به مفاهیم گفته شده با کمی تحلیل میتوانیم متوجه بشویم. برای رسیدن به مرحله بعد نیاز به پردازش و تحلیل داده های موجود آن مرحله است و بعد از تحلیل آن داده ها و رسیدن به معنا و مفهومی جدید به مرحله بعدی خواهیم رفت.
لطفا برای ما کامنت بگذارید و تیم مارو با انتقادات یا سوالات خود حمایت کنید

دیدگاه شما


  1. نیما گفت:

    چه تعریف دقیق و جالبی 😍😍😍
    ممنونم از مطلبتون

مشاوره